Former for historier i en organisation

I "Fortæl en historie" påstår jeg, at der er grundlæggende tre former for fortællinger i en organisation:

jeg-historier, vi-historier og fremtidshistorier - her er ingen målsætninger med historierne. Formålet ligger implicit og jeg tegner et træ som metafor for en organisation. Organisk og vekselvirkende.

Jeg har scoret opdelingen fra en artikel af Noel M. Tichy: - se den her:



Steve Denning påstår, der er syv former, som han udvider til otte i sin seneste bog, "A Leadership Guide to Storytelling", Jossey and Bass 2005 - se mere om Steve her.

1. Springboard, 2. jeg-historier, 3. branding (den senest tilkommende af de otte!), 4. værdi-historier, 5. teambuiliding, 6. dræbe rygter 7. vidensdeling 8. visions-historier.

Steve Denning´s tilgang er 100 % formålsorienteret. Hvad skal historien bruges til?
se også hans skema i bogen "The Squirrel",



I Eva Christensens artikel "Og det kaldte vi populært for skunk work" i bogen "Historiefortælling i praktisk kommunikation", Roskilde Universitetsforlag, 2004, nævnes en kulturanalytisk tilgang til historierne: The Uniqueness Paradox in Organizational Stories, Joanne Martin, Martha S. Feldman, Mary Jo Hatch, Sim B. Sitkin, Administrative Science Quarterly, Vol. 28, No. 3, Organizational Culture (Sep., 1983), pp. 438-453, doi:10.2307/2392251 - her nævnes syv former:
What will happen if I break a rule? Is the Big Boss human? can the little person rise to the top? Will I get fired? Will the organization help me when I have to move? How will the Boss react to mistakes? How will the organisation deal with obstacles?
Interessant er det, at artiklen er fra 1983, lang tid før nogen interesserede sig for storytelling, og at der udelukkende fokuseres på hvad resultatet af historien er.

Comments

Popular posts from this blog

At give respons på en historie

Storytelling is a modern thing - internet and the rest is so oldfashion