Posts

101 Storytelling in Washington D.C.

The 8. of may I will be doing a workshop with Steve Denning on the basis tool of storytelling. I will focus on the interplay, the most important thing in storytelling - Dario Fo, from Italy, the winner of the 1997 Nobel Prize for Literature and a wonderful storyteller: "The audience has always been my litmus paper, every second. Are you able to listen to them, does the audience conduct you like a conductor of a major orchestra? But sorry that storyteller that get flattered and carried away; the audience can also be your wild horse, that throws you off the saddle" It is a revolution going on. We have to rethink our way of communication. The responsibility of the communication is not just the sender, it is a mutual work. We are used to one way communication, that it will a while to understand the real transformation. It makes your preparation as a communicator very interesting. Your focus have to move away from the content of your communication. You can find more about the work...

Empati

I min sidste kommentar talte jeg om, at det gør os trygge, når vi kan analysere indholdet i en historie. Vi har ikke lært at tale om de elementer, der bærer en fortalt historie. I stedet lærer vi allerede i de første klasser at sætte i system og at putte historier ind i formularer. Det vigtigste i en historie er ikke at barnet kan sætte sig ind i et andet menneskes livsvilkår (som jeg mener er kernen i at lære mennesker om historiefortælling). Når en dreng eller pige laver en dansk stil allerede i 2. klasse arbejder dansklærere med at katagorisere, analysere og sætte i system. Dansk bliver et fag, hvor det handler om paratviden, at kunne svare på genrer og den slags. For mig er det rimeligt ligegyldigt, i hvilken kasse du sætter historien. Hvis vi skal tale indholdet i en historie (og ikke snakke om historiefortællingens helhed), vil jeg foreslå empati som kvalitetsmåling. Hvis et barn kan sætte sig ind i et andet menneskes livsvilkår og forestille sig, hvordan dette menneske føler, er...

vekselvirkning 4

Det her bliver en lille smule kompliceret. Vi starter stille og roligt med at fastslå, at der foregår en vekselvirkning mellem den, der fortæller og den, der lytter til en fortælling. Hvis vi undersøger, hvad det er der sker, vil vi se, at der også er en vekselvirkning mellem de elementer, som ligger i relationen fortæller/lytter. Først og fremmest er der historien. Og her er vi lidt på hjemmebane. Så skal vi tænke. Analysere. Finde ud af, om vi kan putte historien i en af de bokse, som gør os så trygge. Er det et eventyr? En fabel? En skrøne? Når vi har gjort det, kan vi analysere historien. Det gør os trygge og fortælleren kan føre os afsted på et trygt hav. Men så sker det. Pludselig bliver vi utrygge. Der opstår noget magisk, noget uforudsigeligt. Fortælleren og lytteren indgår i et komplekst samspil, hvor billeder, lyde og dufte udveksles og lytteren opdager, at det er muligt at påvirke fortællerens rytme, åndedræt og energi. Så opstår det, der ikke kan beskrives med ord. Det nærm...

Hvad skal jeg undervise i?

Jeg er ved at lave planer for forårets undervisning. Det er svært at vælge emner. Foreløbig har jeg skrevet forskellige forslag op: At blive en bedre fortæller - for begyndere, for lidt øvede og de rigtigt seje. Springboard Stories, Steve Dennings metode til at skabe varige forandringer. Den organiske organisation - ikke helt klart hvordan dette skal sælges. Men det handler om, at der er en konstant sammenhæng mellem den fortalte (og det er kun den fortalte historie, der virker) og virkeligheden.

undervisning på CBS, den 4. oktober

Bøger brugt som inspiration til dette forløb ud over Steve Denning og Rolf Jensen: Jesper Højbjerg Christensen: ”Mod et nyt paradigme for organisationens kommunikation”, i Jørn Helder og Leif Pjetursson: Modtageren som medproducent, Samfundslitteratur, 2002, ISBN 87-593-1000-6, pp. 167-210 Jesper Kunde: ”Corporate Religion”, Børsens Forlag, 1997, især kap. 3 og 8 - om at demerge: model p.263 Klaus Fog, Budtz og Yakaboylu: ”Storytelling, branding i praksis”, Samfundslitteratur, kapitel 3 og 7. Søren R. Nymark: Organizational Storytelling, Forlaget Ankerhus, kap.11, 12 og 13. Majken Schultz og Yun Mi Antorini: Corporate Branding, kap. 8 og 9. Majken Schultz: ”The classic perception and application of branding has been dominated by a product mindset based in the marketing discipline. This model focuses on creating a strong market position for stand-alone products and services, attracting and retaining customers by an optimal marketing mix. More recently, the focus has shifted from a brand...

Former for historier i en organisation

I "Fortæl en historie" påstår jeg, at der er grundlæggende tre former for fortællinger i en organisation: jeg-historier, vi-historier og fremtidshistorier - her er ingen målsætninger med historierne. Formålet ligger implicit og jeg tegner et træ som metafor for en organisation. Organisk og vekselvirkende. Jeg har scoret opdelingen fra en artikel af Noel M. Tichy: - se den her: Steve Denning påstår, der er syv former, som han udvider til otte i sin seneste bog, "A Leadership Guide to Storytelling", Jossey and Bass 2005 - se mere om Steve her . 1. Springboard, 2. jeg-historier, 3. branding (den senest tilkommende af de otte!), 4. værdi-historier, 5. teambuiliding, 6. dræbe rygter 7. vidensdeling 8. visions-historier. Steve Denning´s tilgang er 100 % formålsorienteret. Hvad skal historien bruges til? se også hans skema i bogen "The Squirrel", I Eva Christensens artikel "Og det kaldte vi populært for skunk work" i bogen "Historiefortælling i pra...

Springboard Stories / Eventyrmodel til iværksættere

Image
Iværksættere har et konkret udfordring: De vil gerne sælge deres produkt til potentielle kunder. De henvender sig derfor til mig og spørger, om Springboard Story-modellen kan bruges til at få kunder til at købe deres produkt. En Springboard Story fortælles for at få en effekt - lytterne skal konkretisere den forandring, som historien fremviser. De skal tænke: Hvad skal jeg gøre, for at den forandring bliver effektueret? Iværksætteren spørger mig: Er det ikke en ønsket forandring, at få en kunde til at købe mit produkt? Der er tre udfordringer i dette: 1. Steve Denning´s udgangspunkt er den interne udvikling. Springboard Stories ër et ledelses-redskab, ikke historier, der er velegnet til at brande. I branding skal du lede efter personlige succes historier, der er relateret til dit iværksætterprodukt. Hvis du så kan linke din personlige historie, så den er organisk forbundet med dit iværksætterprojekt - se "Fortæl en historie , pp. 74-76 - opskriften for succes. 2. Hvis du ikke lyk...