Saturday, September 23, 2006

Springboard Stories / Eventyrmodel til iværksættere

Iværksættere har et konkret udfordring: De vil gerne sælge deres produkt til potentielle kunder. De henvender sig derfor til mig og spørger, om Springboard Story-modellen kan bruges til at få kunder til at købe deres produkt. En Springboard Story fortælles for at få en effekt - lytterne skal konkretisere den forandring, som historien fremviser. De skal tænke: Hvad skal jeg gøre, for at den forandring bliver effektueret? Iværksætteren spørger mig: Er det ikke en ønsket forandring, at få en kunde til at købe mit produkt?

Der er tre udfordringer i dette:

1. Steve Denning´s udgangspunkt er den interne udvikling. Springboard Stories ër et ledelses-redskab, ikke historier, der er velegnet til at brande. I branding skal du lede efter personlige succes historier, der er relateret til dit iværksætterprodukt. Hvis du så kan linke din personlige historie, så den er organisk forbundet med dit iværksætterprojekt - se "Fortæl en historie, pp. 74-76 - opskriften for
succes.

2. Hvis du ikke lykkes med Springboard modellen, kunne du prøve at konstruere en historie efter følgende eventyr-skabelon:

- inspiration kan også findes i Rolf Jensen´s "Heartstorm".

I går var jeg ude ved nogle iværksættere. Vi hørte to succes-historier. Begge passede til eventyr-modellen.

Da de to iværksættere fortalte, gav jeg følgende respons: Fortællerne manglede markeringen af vendepunktet. Ikke for at fortælle skabelon-agtigt. Men her var det tydeligt, at en pause i det mest spændende punkt (iværksætteren var lige ved at miste en stor kunde) ville have gjort underværker.

3. Når du konstruerer en Springboard historie, er der tre momenter:
A. Formuler et ønskværdigt, konkret fremtidsønske.
B. Fortæl en historie fra fortiden, hvor dette fremtidsønske allerede er sket.
C. Link historien til virkeligheden ved at sige: Forestil jer, hvis .. Tænk hvis ...
Punktet C er et kernepunkt. Det er det, der skaber effekten af historien: At lytterne springer frem for at tage ejerskab til idéen og gå i action-mode.
Du skal være meget omhyggelig med at lave en elegant formulering af linket, når du taler med en kunde. Vedkommende skal langsomt finde linket selv til den handling, du vil have ham til.

Nogle erfaringer med at være en iværksætter, der skal sælge et produkt vha. en historie?

No comments:

Woodstories

Weekendens fortællearrangement på skønt beliggende Fændrikhus ved Esrum Sø, som man finder på en god halvandet kilometers vandring ...